2023-11-02 15:56:00 Finski školski sustav Učiteljica Dušanka Tomić - Luk u sklopu "Ja sam OK" Erasmus+ projekta pohađala je edukaciju u vremenu od 8. - 14. 10. 2023.g. u Helsinkiju, Finska. Tečaj je održan u srednjoj strukovnoj školi u predgrađu Helsinkija koje se zove Vantaa, Tikurila. Pročitajte njezino izvješće i zabilješke o školovanju po dobrom, finskom primjeru. 1. DAN: 8.10.2023.g. Sakupili smo se u poslijepodnevnim satima na željezničkom kolodvoru na dogovorenom mjestu, a komunikacija prije sastanka se vršila putem WhatsApp grupe. Nakon okupljanja i upoznavanja krenuli smo u obilazak grada Helsinkija s vodičem i kasnije predavačem Petriem. Predstavljene su nam znamenitosti grada, kao i slavna knjižnica, koja nije samo mjesto gdje se čitaju knjige, već je i mjesto druženja cijelih obitelji. Cijeli jedan kat je posvećen građanima koji besplatno mogu snimati pjesme, imati sastanke u salama za konferenciju, printati majice, odmarati… 2. DAN: 9.10.2023.g. Dan je započeo u jutarnjim satima u srednjoj školi Vantaa Vocational School u Tikurili. Petri je predstavio svoju državu, kao i školu u kojoj se je predavanje održavalo. Finska ima 177 000 jezera, dvojezična je zemlja gdje su finski i švedski obvezni jezici. Osim specifičnih učionica, kao što je učionica za domaćinstvo ili njegu pacijenata, postoje i prostorija za meditaciju s lazy bag vrećama i umirujućim svjetlima te sauna za relaksaciju učitelja. Svi mogu po školi hodati bosi ili u papučama te se ponašati opušteno, a u holu škole nalazi se Wii zid za vježbu i zabavu, kao i stolni tenis i garnitura za odmaranje. U samom prostoru zgrade nalazi se teretana. Učenici nemaju i imaju ispita do fakulteta, ako ih imaju, onda je samo zbog praćenja napretka. Školu počinju s 6 godina u predškoli, a s 16 godina završavaju osnovnu školu nakon čega slijedi srednja škola, koja može biti obrtnička ili slično našoj gimnaziji, ali zbog zakona svi moraju pohađati srednju školu. Srednju mogu završiti do 21.g., ali većinom završavaju s 18.-19. godina. U školi postoje osobe koje obavljaju posao „challenge educational“ – učitelji koji ulaze u razred kako bi ili pomogli određenim učenicima koji imaju poteškoće ili kako bi dodatno radili s učenicima kojima ide puno bolje od ostatka razreda. U srednjoj školi učenici odabiru učitelja kojeg žele da im predaje određeni predmet pa neki učitelji imaju puno veći broj učenika od drugih. Učitelj bira vrijeme kada želi imati nastavu. Nije bitno kada će se nastava održati, već je bitno da se održi. Od 1987.godine u školi nema inspekcije, ravnatelj ima potpuno povjerenje u učitelje i oni se ne provjeravaju, ali je zapošljavanje nastavnika vrlo kontrolirano i nije lako dobiti posao u školstvu. Ocjene su od 4 (nisi prošao) do 10 (odlično). Nema ponavljanja sadržaja, jer smatraju da je to štetno za djecu, ali dobivaju potporu u učenju u obliku dodatnih individualnih sati. U srednjoj školi ne mogu naprijed dok ne razviju određene vještine, stoga neki idu naprijed brže, a neki sporije. Kako su polaznici većinom bili učitelji engleskog jezika upoznali smo program tscheck.in ili tscheck.out koji pomaže učiteljima u ponavljanju engleskog jezika. 3. DAN: 10.10.2023.g. Ovo je bio dan predstavljanja škola. Svi su predstavili svoje škole, gradove i svoju zemlju. Bilo je jako zanimljivo slušati o načinima rada, sličnostima i razlikama i kod svake prezentacije povela se je rasprava kako se nastava održava u određenim zemljama. Ovo predstavljanje je bilo veliko iznenađenje za mene jer sam vidjela koliko je naše poučavanje naprednije u odnosu na školstvo Malte ili Bugarske, koliko smo slobodniji u odnosu na školstvo Njemačke i Češke. Naravno da ima i nekih stvari koje su kod njih bolje, kao npr. plaće, ali sve u svemu smatram da je naše školstvo dobro. U Finskoj imaju uzrečicu „Učitelj je svijeća.“, odnosno učitelj samo uputi učenika, obasja mu put, a učenik je taj koji svojim trudom ide naprijed. Religije nema u školi, a uloga ravnatelja je „Making teachers happy.“, odnosno napraviti poticajnu radnu okolinu za učitelje. Školu vode razni odjeli i na taj način rasterećuje se ravnatelj kojemu je fokus napraviti sredinu poticajnu za učitelje i učenike. Učitelji i ravnatelji odabiru kurikulum, ne ministri, oni daju samo smjernice, koje škole razrađuju. Kada uvedu promjene u kurikulum onda prate jednu generaciju od 6. do 16. godine i tek onda mijenjaju što nije dobro. Učenici su odgovorni za svoje učenje, nema kazni za nenošenje pribora ili nepisanje zadaća. Roditelji imaju pravo sudjelovati u donošenju kurikuluma. Nakon predstavljanja finske škole, ali i sudionika iz 2 škole iz Njemačke, Češke, Bugarske, Malte, i 3 škole iz Hrvatske radili smo radionicu na kojoj smo predstavljali IKT programe kojima se služimo u svojim predavanjima, a za neke sam prvi puta čula, kao što su Bamboozle za izradu igara za djecu i Learning snacks koji radi kao chat. 4. DAN: 11.10.2023.g. Dan smo počeli u znanstvenom muzeju koji je potaknuo djete u nama, pa smo se igrali sa velikim viskom, vozili biciklu na visini od nekoliko metara, ili se igrali sa elektricitetom. Također smo vidjeli kako izgleda terenska nastava osnovnoškolaca i djece vrtićke dobi te šta mogu naučiti u tom muzeju tijekom posjeta. Predavanje je preuzeo učitelj tehničkog i robotike koji nam je predstavio „Sphero robots“ te nas je upoznao sa kodiranjem preko Coding@CC4G. Cijeli dan smo se igrali sa robotima, upoznali smo se sa igricom za iPad Ozmo koji potiče učenike na razmišljanje te nas je upoznao sa programima kojima možemo potaknuti učenike na tjelesnu aktivnost u razredu tijekom pauze na programu www. https://lab.scratch.mit.edu/face/ na kojemu učenici moraju poskočiti, sagnuti se, nagnuti se,… kako bi izbjegli virtualne pregrade, ili pak igrati se dirigenta na programu https://semiconductor.withgoogle.com/. Dan je bio vrlo zabavan i poučan. 5. DAN: 12.10.2023.g. Dan smo proveli upoznavajući dvije škole, nižu i višu osnovnu školu. U obje škole su nas primili ravnatelj i pedagoginja te su nas upoznali s radom škola i samom opremljenosti. U cijeloj školi se nalazi tepih ili mekana plutena podloga pa su djeca i učitelji bosi, što doprinosi čistoći učenika. Svaki hodnik je opremljen kutcima za opuštanje ili igru društvenih igara. Većina površina ormara i zidova je pogodna za pisanje, kako bi učenici i učitelji ostavljali bilješke, raspored… Sve učionice imaju ime, npr. sjeverni pol, a uz riječ obavezno stoji i slika kao vizualno pomagalo. Raspored se može mijenjati svaki tjedan u dogovoru učitelja i učenika. Učitelji imaju kolica u kojima se nalaze olovke, papiri i bojice za učenike koji ne donesu pribor. Iako su nam govorili kako je njihov rad u grupama, gdje je učitelj samo mentor, nisam stekla takav dojam. Bili smo na jednom satu glazbene kulture i iako je atmosfera opuštena, a učenici mogu sjesti gdje i kako žele, nastava je bila u cjelosti frontalna, a učiteljica se nije pomaknula dalje od svog stola, koristila je prezentaciju sa zvučnim zapisima i pričala im ono što piše na ploči. Učenici su mogli, ali nisu morali, voditi bilješke. 6. DAN: petak 13.10.2023.g. Posjetili smo srednju gimnazijsku školu. Učiteljica te škole nam je pokazala prostor koji je vrlo smirujuć, ali ujedino i multifunkcionalan. Svaka učionica je drugačija, s drugačijim stolicama, a većina učionica se može pregraditi ili spojiti, ovisno o veličini razreda, s obzirom da srednjoškolci izabiru učitelje pa neki učitelji imaju velike razrede. Hol je velikim stepenicama prilagođen učenicima za odmor i učenje. Učenici mogu koristiti mobitele i većina njih ima slušalice te je komunikacija među učenicima skoro nepostojeća. Nakon te škole otišli smo upoznati tvornicu čokolade Fazer nakon čega smo dobili i potvrde o sudjelovanju na edukaciji. |
Osnovna škola Vladimira Nazora Pazin |