Iz danskog dnevnika ravnatelja
U sklopu Erasmus+ projekta Ja sam OK ravnatelj Ivan Štefanić bio je na mobilnosti u Danskoj od 6. do 10. studenoga 2023. Petodnevnu job shadowing mobilnost odradio je u danskoj školi u Bronderslevu, malom gradiću na sjeveru Danske. Podijelio je svoje zapise o dojmovima i zapažanjima.
"Na put sam krenuo dan dva dana ranije, kako bih malo istražio Kopenhagen, glavni grad Danske, a za koji sam imao let iz Zagreba. Grad je pun prekrasnih dvoraca, šetnica, parkova. Iz Kopenhagena sam imao vlak za Aalborg, četvrti po veličini danski grad, udaljen nešto manje od 5 sati vožnje vlakom od Kopenhagena.
U Aalborgu sam bio smješten. Bronderslev je udaljen 20 minuta vožnje vlakom od Aalborga te sam dnevno putovao vlakom. Željeznički sustav Danske doista je na visokom nivou.
Škola u Bronderslevu ima oko 760 učenika od 0. do 9., odnosno 10. razreda. 0. razred je zapravo predškola, a 10. razred je za učenike iz cijelog okruga kojima je potrebna još jedna godina školovanja kako bi mogli uspješnije krenuti u srednjoškolsko obrazovanje.
Školu vode dva ravnatelja „na terenu“, moj domaćin Ole Dahl, ravnatelj za 7.-9., odnosno 10. razred, i Lone, ravnateljica do 6. razreda. Ovom školom, kao i preostalima trima, znatno manjima, iz okruga rukovodi zajednički ravnatelj Christian. Svi ovi ravnatelji uglavnom se bave nastavom - učenicima, učiteljima, organizacijom nastave, poboljšanjem kvalitete nastave i sustava, distribucijom financija u tom području. Ostalim područjima, koji meni uzimaju znatne resurse – održavanje objekata, grijanjem, prijevozom učenika, prehranom, tehničkim osobljem i sl. upravlja poseban ured na razini okruga.
Prvog dana upoznao sam se s ravnateljem Oleom i drugim osobljem te mi je pokazana škola. Predstavljen mi je način organizacije sustava. Bio sam na nastavi fizike, glazbenog u 7. razredu – priprema za završni rad na kraju 8. razreda, te danskog – gdje su sat održavala dva učitelja.
Drugi dan ponovno je započeo u Oleovom uredu gdje smo razgovarali o sustavu, plaćama i organizaciji. Utorkom imaju i redovite sastanke - ravnatelj, socijalni radnik, učitelj, na kojima razgovaraju o učenicima kojima je potrebna pomoć. Utorkom za vrijeme prve pauze nađu se učitelji 7. – 9. razreda gdje uz marendu izmijene aktualnosti. Bio sam na satu fizike – s dva učitelja, te na sastanku Action Learning: svakih 3 - 4
tjedna se okupe i s djelatnicom sveučilišta pričaju o konkretnim problemima u razredima i kako ih riješiti.
Trećeg dana imao sam sastanak s ravnateljem Cristianom. Objasnio mi je svoj djelokrug poslova i dodatno pojasnio način ustrojstva školstva, njegovog rukovođenja i financiranja. Potom sam se ponovno našao s ravnateljem Oleaom. Razgovarali smo o papirologiji, propisima i radu s učenicima s teškoćama. Danas sam prisustvovao nastavi matematike u 9. razredu (prisutna trojica studenata na praksi), nastavi prirode i društva (Nature and Technology), te nastavi rukotvorina (Handcraft) u 7. razredu, gdje su učenici, prema interesima, izrađivali ukrase za Božić – 3d printer, obrada drva, obrada vune i sl.
Četvrtak sam proveo u razgovorima s tajnicom i računovotkinjom, oko njihovog djelokruga poslova, zatim s ravnateljicom Lone, koja mi je iznijela izuzetno inspirativan pogled na sustav, te s ravnateljem Oleom oko završne evaluacije – o pedagozima, izostancima, suradnji, vrednovanju i sl.
U petak sam bio na satovima povijesti u 3. razredu, ponovno s dva učitelja, te na satu domaćinstva u 7. razredu, gdje su toga dana pripremali i pekli pizze. Uslijedili su kratkotrajni razgovori s kolegama iz škole, pozdravi i odlazak, najprije vlakom za Kopenhagen i potom avionom povratak u Zagreb, pa kući.
Zanimljivosti iz danskog sustava:
- Nastava je organizirana u tri ciklusa po tri razreda 1. – 3., 4. – 6., 7. – 9., plus 0. i 10. razred.
- Ocjene su im: -3 (koju, u pravilu, ne daju, 00, 02, 4, 7, 10, 12 (4 i 7 je neka sredina).
- Do 8. razreda nema ocjena.
- Imaju satove kuhanja, rukotvorina i sl.; u 7. i 8. razredu, prema interesu, učenici biraju jednu od 4 mogućnosti: glazbeni, likovni, domaćinstvo i obrada materijala, te dvije godine pripremaju završni rad i njegovao predstavljanje.
- Integracija nije toliko forsirana kao kod nas, učenici koji ne mogu pratiti redovan rad, odlaze u posebne škole/razrede.
- Pedagoških mjera nema, kao i znatno manje nasilja i sukoba; ako se nešto dogodi, a nema poboljšanja ponašanja, učenik ide u posebna odjeljenja.
- Roditelji nemaju zadnju riječ u svemu.
- Atmosfera je puno opuštenija i veoma prijateljska.
- Zbornica je puna mladih ljudi, oba spola, i kažu da vole biti učitelji.
- Učitelji su znatno rasterećeni papirologije, a kako nema pisanih provjera do pred kraj školovanja, puno više vremena imaju za nastavu, obradu, projekte.
- Puno je grupnog rada, istraživanja, suradnje.
- Probleme rješavaju zajednički, suradnjom, na sastancima…
- Zaduženja iznose 28 sati.
- Asistenti pomažu samo do 3. razreda jer je cilj učenike pripremiti da samostalno funkcioniraju, a ako ne mogu, odlaze u posebne odjele/škole.
- Učenici nemaju udžbenike ni bilježnice, koriste tablete i laptope (osim u iznimnim situacijama, matematika na primjer)."