|
OSIGURANJE UČENIKA Adriatic osiguranje d.d. - Polica osiguranja učenika 2024-2025.pdf Croatia osiguranje d.d. - Polica osiguranja učenika 2023-2024.pdf Croatia osiguranje d.d. - Polica osiguranja učenika 2022-2023
|
Raspored individualnih informacija u školskoj godini 2024./2025. |
|
Raspored zvona Matične škole | |
KALENDAR ŠK. GODINE 2024./2025. |
|
PRIJEVOZ UČENIKA
|
/upload/os-vnazora-pazin/images/static3/2583/File/JELOVNIK/Jelovnik-ru%C4%8Dak-listopad.docx
Napomena: Vozni red je okviran i on se prilagođava potrebama učenika
USVAJANJE ČITANJA
Čitanje je vještina koju počinjemo usvajati u nižim razredima osnovne škole, a razvijamo i održavamo čitav život. Da bi osoba bila dobar čitač mora čitati tečno, odnosno mora moći brzo i točno pročitati napisani tekst, ali ga mora moći i razumjeti.
TEMELJI USPJEŠNOG ČITANJA
Temelji za uspješno usvajanje čitanja su:
Kao i kod razvoja ostalih vještina, djeca trebaju imati uredne kognitivne sposobnosti da bi mogla usvajati nove sadržaje. Također, za čitanje je neophodno imati uredan vid i vizualnu percepciju bitnu za razlikovanje oblika slova, snalaženje na papiru i u tekstu, praćenje retka itd. Vrlo bitnu ulogu ima i radno pamćenje koje nam omogućava zadržavanje i baratanje informacijama koje su nam u tom trenutku dane. Kapacitet radnog pamćenja je od pet do devet čestica, ali ovisi od osobe do osobe. Radno pamćenje nam, primjerice pomaže u ovladavanju glasovnom analizom i sintezom važnom za čitanje i pisanje te u pamćenju pročitanih riječi i rečenica.
FONOLOŠKA SVJESNOST
Fonološka svjesnost odnosi se na prepoznavanje, izdvajanje i baratanje manjim dijelovima riječi. Elementi fonološke svjesnosti su prepoznavanje i produkcija rime, slogovna analiza i sinteza, glasovnu analiza i sinteza te manipulacija glasovima unutar riječi. Sve ove vještine važne su u ovladavanju čitanja. One se razvijaju postupno kroz predškolski period.
Djeca uče prepoznavati rimu ako su u okolini izložena pjesmicama, brojalicama itd. Zato je važno djeci pjevati od najranije dobi. Slogovna sinteza ili stapanje odnosi se na povezivanje slogova u veću cjelinu, odnosno u riječi. Primjerice, „MA-MA“ je „MAMA“. Djeca počnu ranije uočavati slogove nego glasove jer su to veće jedinice pa su im samim time i uočljivije. Nešto kasnije, djeca počnu razdvajati riječi na slogove, odnosno počnu ovladavati slogovnom analizom. Oko pete godine djeca počinju izdvajati prvi glas u riječima, a nešto kasnije, krajem pete godine, počinju uočavati posljednji glas u riječima. Tijekom šeste godine djeca kreću i sama producirati rimu, primjerice ako ih pitamo „Što se rimuje s VRAT?“ djeca mogu odgovoriti „BRAT!“ ili pak smisliti neku riječ koja se rimuje sa zadanom riječi. U ovoj godini djeca postupno ovladavaju spajanjem glasova u riječi, ali i razdvajanjem riječi na glasove. Primjerice kada šestogodišnjaku izgovaramo „S – A – T“, on prepoznaje da smo izgovorili riječ „SAT“. Najsloženija vještina dolazi na kraju, a to je manipulacija glasovima. Primjerice: „Koju riječ dobiješ ako riječi OSA na početak dodaš slovo K?“ – „KOSA!“.
Svako dijete je individualno i ne mora točno pratiti razvoj ovih vještina po navedenim godinama i mjesecima. Neki će malo ranije ovladati određenim vještinama, a neki malo kasnije. Razvoj ovih vještina ne mora biti sukcesivan nego se one mogu razvijati usporedno jedna s drugom.
RAZVOJ ČITANJA
Razvoj čitanja, osim kroz predvještine čitanja, možemo pratiti i kroz četiri etape čitanja, od jednostavnijeg oblika do složenijeg:
Ovisno o djetetovim sposobnostima neka djeca će prije, a neka kasnije usvojiti određeni oblik čitanja. Naravno, moguće je da se ti oblici i preklapaju pa će tako dijete globalno čitati kraće i poznatije riječi, a slovkati ili slogovati duže i složenije.
POTICANJE RAZVOJA ČITANJA
Kako bi dobili uspješnog čitača važno je poticati sposobnosti važne za čitanje kao i razvijati predvještine čitanja. To je najbolje raditi u kontekstu igre jer djeca najviše uče kroz igru.
VJEŽBE ZA ŠIRENJE RASPONA RADNOG PAMĆENJA
Važno je naglasiti da u svim ovim igrama prilagodimo broj predmeta ili uputa djetetovim trenutnim sposobnostima. Ako dijete može zapamtiti 3 predmeta damo mu nizove od 4 predmeta. Kada dijete uspije zapamtiti i odraditi vježbe s nizom od 4 predmeta tek tada uvodimo napredniji niz, odnosno niz od 5 predmeta i tako redom.
VJEŽBE GLASOVNE ANALIZE I SINTEZE
U ovim zadacima također prilagođavamo dužinu riječi prema trenutnim mogućnostima djeteta.
VJEŽBE VIZUALNOG PREPOZNAVANJA – put ka čitanju stapanjem slogova
U ovim zadacima možemo dati djetetu uputu da čita dva po dva slova jer mu je pojam sloga još apstraktan. Također, prstom možemo sakriti dio riječi i micati prst kako dijete čita određenu riječ.
ZAKLJUČAK
Djecu je važno od malih nogu uključiti u čitalačke aktivnosti. Možemo im napraviti samo njihov kutak u kojeg stavimo knjige prilagođene njihovoj dobi, slikovnice, bojanke, stripove itd. U taj kutak dijete može otići kada želi, samostalno ili zajedno s roditeljem. Ako je dijete maleno, može nam sjediti u krilu dok zajedno čitamo knjigu, možemo zajedno okretati stranice i zajedno pratiti prstom gdje smo stali. Djecu možemo uključiti u pripovijedanje priča na način da izmisle nove likove ili nove završetke poznatih priča. Svakodnevne situacije, kao što je odlazak u trgovinu možemo pretvoriti u aktivnosti korisne za razvoj i povezivanje. Mogućnosti su neograničene. Usvajanje čitanja može postati aktivnost koja će povezati cijelu obitelj i učvrstiti odnos roditelj – dijete.
Autor: Krešimir Perša, mag. logoped.